Haastattelu: Espanjalainen pelistudio The Game Kitchen räjäytti KickStarterin uudella pelillä



Espanjan Sevillassa päämajaa pitävä pelitalo The Game Kitchen on tehnyt pelihistoriaa. Studion KickStarter-joukkorahoitus uudelle projektille on kerännyt hilloa jo rutkasti yli alkuperäisen 50 000 dollarin. Tätä kirjoittaessa keräys on saanut kasaan jo massiivisen n. 300 000 dollarin potin. Tämä mahdollistaa pelille monta uutta lisäominaisuutta, joka tekee siitä entistäkin mielenkiintoisemman.

Keräys on vielä käynnissä hetken aikaa, joten jos hienon videopelin rahoittaminen kiinnostaa, tiedät mitä tehdä.

Kyse on Blasphemouksestatodella brutaalista pikseliplatformerista joka jatkaa The Game Kitchenin kauhulinjaa mielenterveyden tuolla puolen. Pelin sanotaan olevan kokoluokaltaan valtava ja mikä parasta: se on täysin epälineaarinen, joten sitä voi pelata juuri sellaisessa järjestyksessä mikä itselle sopii. Ja kuten espanjalaisten edellisessä pelissä The Last Doorissa, myös Blasphemouksessa painotetaan syvällistä kerrontaa, joka maistuu aina hyvälle. Ei videopelien tarvitse olla juoneltaan paskoja, toisin kuin useimmiten luullaan.


Joku jossain päin kuvasi The Last Dooria rakkauskirjeeksi Lovecraftille ja juuri tästä on kyse. Jos kyseinen peli ei ole vielä tuttu, kehoitan suuntaamaan sitä kohti kidukset napsuen, sillä tämä yksinkertaisella pikseligrafiikalla toteutettu point’n’click on yksinkertaisesti aivan saatanan hyvä. Jos satut olemaan esimerkiksi pihi savolainen joka ei halua maksaa mistään mitään, voi peliä pelata onneksi aivan ilmaisesti.

Mutta asiaan. The Game Kitchenillä oli aikaa vastata muutamaan kysymykseen, vaikka Sevillassa onkin varmasti kuumeinen meininki nyt, kun KickStarter-projekti on pian päättymässä.

Kuinka The Last Door muutti pelitaloanne?

The Last Doorin tuominen markkinoille teki meille hyvin selväksi sen, että tarvitsemme jonkun hoitamaan sekä bisnessuhteita että myös pelintekemisen bisnespuolta. The Last Doorin pääohjelmoija Mauricio on nyt Blasphemousille hyvin omistautunut tuottaja.

Miksi The Last Door oli mielestänne niin valtava menestys?

Ei meillä ollut niin minkäänlaista aavistusta, että näin tulisi käymään. Olimme ehkä liian kiireisiä saamaan episodeja valmiiksi, että olisimme ehtineet olla epävarmoja yleisön reaktiosta. Se projekti oli hyvin henkilökohtainen ja peliyhteisöstä muodostui todella mahtava ja saimmekin paljon palautetta jonka pohjalta parantaa peliä. Se oli hieno kokemus. Luulen, että palaute sai pelin lopulta siihen pisteeseen, että monet kokivat sen kiehtovaksi ja mielenkiintoiseksi.

Mitä teillä oli pöydällä, kun aloitte miettiä uutta projektia?

Painiskelemme monien talousongelmien kanssa, koska toisaalta The Last Door houkutteli hyvin pientä osaa pelaajista ja toisaalta meillä ei ollut minkäänlaista bisnesosaamista, joten meillä ei ollut kunnollista bisnessuunnitelmaa laisinkaan. Joten me lähdimme uuteen projektiin bisnes edellä ja tiedämme, että seuraavalla pelillä tulisi olla huomattavasti suurempi yleisö ilman taiteellisen vision rapautumista.

Onko teillä paljonkin peli-ideoita tulevaisuutta ajatellen?

Meillä on lukuisia ideoita. Mutta tiedätkös, haluamme pitää studion pienenä. Olemme hyvin tyytyväisiä tähän kokoluokkaan ja meidän kaupunkiimme.

Miten hemmetissä onnistutte tekemään näin upeita pelejä?

Ha! Meillä ei ole siitä tarkkaa käsitystä, mutta luulemme sen johtuvan siitä, että pelivision tulee olla taiteellisesti omaperäinen ja ennen kaikkea rehellinen. Lisäksi yleisöä tulee kunnioittaa vähintään yhtä paljon kuin omaa työtä. Se myös auttaa, että on oman työnsä suurin kriitikko.

Miten vaikea Blasphemouksesta tulee? Se näyttää peliltä josta nauttii mutta joka myös saa pelaajan itkemään sen vaikeuden edessä.

On aivan liian aikaista sanoa, sillä peli on vasta aivan varhaisessa kehityksessä. Meidän pitää paiskia kunnolla hommia, että löydämme täydellisen tasapainon hauskanpidon ja haasteen kanssa ilman turhautumista. Sama pätee pelin kestoon: haluamme pelin olevan hieno monella tapaa ja aiomme panna itsemme likoon sen kanssa.

Mikä on Blasphemouksen suurin salaisuus?

Tiedät sen heti kun löydät sen. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *